کیست تخمدان

کیست تخمدان چیست ؟

پارگی کیست تخمدان و علایم ان ؟

درمان کیست تخمدان در حاملگی؟

انواع کیست های تخمدان :

کیست ها توده های خوش خیم تخمدان هستند و تقریباً هشتاد تا هشتادوپنج درصد آنها در سنین باروری خانم ها مشاهده می شود یعنی بین بیست سالگی تا چهل و دوسالگی .

این کیست ها  ممکن است هورمون ترشح کنند که باعث بروز اختلال در سیکل های ماهیانه می شوند "یک هورمونی به اسم استروژن ترشح می کنند" .

ممکن است کیست ها  هورمونی ترشح نکنند و باعث علائمی مانند :

1-درد

2- بزرگ شدن شکم

3-ایجاد احساس فشار  .

به هرجهت هرنوع کیست تخمدان به ارزیابی  احتیاج دارد، سایز کیست در این ارزیابی مهم است .

.  اکثریت اینها در خانم های جوان کیست های خوش خیم هستند .

در اغلب موارد این کیستها نشانه بیماری خاصی نیستند، و ممکن است در طول چند ماه بدون درمان خاصی برطرف شوند.

در خانم های جوان اینها کیست هایی است که هورمون ترشح می کند . علت آن نیز اختلال در سیستم تخمک گذاری خانم ها است . اینها ندرتاً

ممکن است سایز بالای هشت یا ده سانت پیدا کند که بررسی دقیق سایز ان برای اینکه بدانیم اندازه کیست تخمدان چقدر است با انجام سونوگرافی می باشد که در این سایز اندازه کیست تخمدان خطرناک و بیشتر از این اندازه کیست تخمدان برای جراحی ضروری می باشد .

اکثراً با علائمی مانند خونریزی های غیر طبیعی و عدم سیکل ماهیانه مراجعه می کنند . با یک سونوگرافی می توان کیست را نشان داد .
جالب است که  اکثریت این کیست ها بدون درمان در عرض چهار تا هشت هفته از بین می روند که به آن درمان انتظارانه می گوییم . فقط باید مراقب بود

درمان کیست تخمدان با قرص ال دی  که خیلی موفقیت آمیز است و به سادگی کیست از بین می رود.
است، اما وقتی این دارو را تجویز می کنیم جوانان عزیز نگران می شوند که مبادا این کیست باعث ایجاد عوارضی مانند ناباروری در دختر خانم ها شود ولی این نگرانی واهی وبیهوده است.

این قرص ها به دلایلی که توجیه آن از لحاظ علمی درست است باعث مهار هورمون های تخمدان می شود و با این مکانیسم  کیست را از بین می برد .
بعضی از این کیست ها ممکن است جدار نازکی داشته باشد با یک حرکت ناگهانی و یا حتی بدون حرکت پاره می شود و داخل شکم می ریزد .و یا زمانی که اندازه کیست تخمدان بزرگ می شود پاره شده و گاهی دردهای خیلی شدیدی ایجاد می کنند .

در کشورهای غربی آماری که می دهند هر ساله تعداد بسیار زیادی از خانم ها فقط به دلیل پاره شدن این کیست های خوش خیم در بیمارستان بستری می شوند ،زیرااین درد خیلی شدید است وعلت آن نیز این است که این مایع کیست وارد حفره ی شکم می شود و باعث تحریک شکم می شود.

کیست تخمدان هموراژیک نیز بزرگ  می شود بر اثر خونریزی داخل کیست و پاره می شود و ایجاد درد می کند که این علایم ذکر شده مربوط به علائم پارگی کیست هموراژیک تخمدان می باشد.

این درد اکثراً به شانه کشیده می شود و همراه با تهوع و استفراغ است . خیلی اوقات ممکن است ما آن را با آپاندیسیت اشتباه کنیم.

تشخیص کیست تخمدان  :

1-  معاینه ی دقیق شکم

2- آزمایش خون

3- سونوگرافی

اینها  می توانند به تشخیص ما کمک کنند .

یک سونوگرافی دقیق که انجام می دهیم مایع کیست را که داخل شکم ریخته به ما نشان می دهد و این یک وجه افتراق خوبی است با خانم هایی که مبتلا به آپاندیس شده اند .

کیست تخمدان و بارداری

خطرات کیست در بارداری اصلا مطرح نیست زیرا خوش خیم می باشند.

یک نوع دیگر از این کیست ها که هورمون ترشح می کند در خلال بارداری اتفاق می افتد . این را نیزمادر بسیاری از از خانم های باردار در ماه های اول می بینیم که نگران هستند و با انجام سونوگرافی می گویند که تخمدان ما مبتلا به کیست شده است .

اولاً به عللی هورمون حاملگی که از جفت ترشح می شود یک وجه اشتراکی با یکی از هورمون های تخمدان دارد . پس هورمون حاملگی می تواند باعث ایجاد کیست های تخمدان شود .

همانطور که گفتم اینها خوش خیم هستند و با فرصتی که ما می دهیم از بین می روند و بدین دلیل کیست تخمدان در بارداری خطرناک نیست .

در بعضی از حاملگی ها ما بیشتر این کیست ها را می بینیم مثلاً خانم هایی که چند قلو دارند . چون در چند قلویی دو یا سه جفت وجود دارد  پس هورمون جفت زیاد است و ریسک ایجاد کیست نیز بیشتر است .

خطر ایجاد کیست تخمدان در چه خانم هایی بیشتر است.

1- در خانم هایی که حاملگی های مولار دارند "به اصطلاح عوام به آن بچه خوره می گویند " در اینها جفت به طور غیر طبیعی رشد می کند

2 - در خانم هایی که دیابتیک هستند و باردار شده اند .

3-  در خانم هایی که با استفاده از هورمون های تحریک تخمک گذاری باردار شده اند ، مثلاً ناباروری داشته اند و ما به آنها هورمون داده ایم و باداری شده اند .

در این افراد ریسک این کیست های تخمدان در بارداری بیشتر است .

درمان کیست تخمدان در حاملگی

در این مواقع ما فقط به مریض درمان انتظارانه را تجویز می کنیم . توقع داریم وقتی سطح هورمون های جفت به یک حد متعادلی رسید خودبخود سایز این کیست ها کوچک شود و متوقف گردد .

درمان کیست تخمدان با طب سنتی پاسخ در مانی علمی ان هنوز نیاز به بررسی های بیشتر دارد همینطور

درمان کیست تخمدان توسط جراحی وقتی  انجام می گیرد که :

1- با روشهای انتظارانه و دارویی رفع نشود

2- بتدریج بزرگ شود

3- ایجاد درد شدید کند

4- دچار پیچش شود

5-خونریزی در انها  ایجاد شود .

در تمامی موارد ذکر شده فوق نیاز به جراحی می باشد و با درمان سریع کیست تخمدان توسط جراحی بیمار سریعا بهبودی پیدا می کند .

جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان :

1- به روش سنتی با باز شدن شکم یک دختر جوان انجام می شود

2-  به روش نوین و پیشرفته لاپاراسکوپی با ایجاد سه سوراخ نیم سانتی در جدار شکم انجام می پذیرد ،"در امریکا تنها با این روش نوین جراحی کیست انجام می شود"

توضیحات بیشتر راجع لاپاراسکوپی را می توانید در مقاله لاپاراسکوپی چیست در همین سایت  مطالعه بفرمایید .

مزایای لاپاراسکوپی نسبت به روش جراحی باز :

1- کمترین اسیب به تخمدان و حفظ باروری بیمار .

2- درد بسیار کمتر

3- مدت زمان بستری کمتر